برداشت های افراطی ازاحکام الهی یعنی انحرافات دینی ناشی ازنگرش عاطفی وبی منطق به دین ازیک سو ودیدگاه های مبتنی برخشونت ازسوی دیگردین رابه قهقرامی کشاند.

دکتر هاشمیان،استاد روانشناسی دانشگاه مشهد درگفت وگو‌باخبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب وبااشاره به نقش پیام شناسی درتبلیغات دینی،شناختن حد،نوع وشیوه بیان پیام راضروری دانست وبراستفاده ازواژه وعباراتی که بیشترین نفوذ رابرگزیده پیام داشته باشد تاکیدکرد.

وی درپاسخ به پرسش درباره ی جایگاه روانشناسی درتبلیغات دینی گفت:درتبلیغ دین،باید مخاطب شناس باشیم وبراساس ویژگی های خاص افراد برنامه ریزی کرده،شیوه های خاصی را برگزنیم.این استاد دانشگاه،باتاکید برتوجه تفاوت های فردی که درعلمذروانشناسی مطرح شده آن را ازجمله عوامل مهم درترویج مهم تبلیغات دینی دانست .وی گفت:گزینش راهکارهایی چون هنر،نوشتار،گفت وگو و.یک هندسه ی ارتباطی را تشکیل می دهد که این هندسه،همخوانی منطقی فرستنده،پیام ومخاطب راتبیین می کنند.دکترهاشمیان درپاسخ به این پرسش کهشیوه های رویکردنشاط آوربه دین را چگونه توصیف می کنید؟»بااشاره به خصیصه فطری انسان مبنی برنیاز به آرامش طبیعی برای انسان برشمردوگفت:آنچه خدا برای آدمی معین کرده است،بافطرت سازگاری دارد.بنابراین درمعرض یاتبلیغ دین،برخی سخت گیری های نامعقول مغایرفطرت است.وی افزود:دین برای ایجاد نشاط انسان ها نیامده است.بلکه ازنشاط به عنوان انگیزه ی برای رشد آدمیان کمک می گیرد.

دکتر هاشمیان در ادامه اظهار داشت:براساس یافته های علمی برای تبلیغ دین می توان بین حالت های شادی بخش»ونظارتی»توازن ایجاد کرد.بدان معنا که باایجاد تعادل در آزادی وکنترل آن کارکرد که انسان نسبت به مسایل دینی برخوردی بدبینانه نداشته باشد.

به گفته این روانشناس،هرگاه میان نشاط هنجاری وقانون گرایی»باسختگیری،کنترل ونظارت»هماهنگی ایجادگرددآن گاه زمینه رشد متعادل ومتعالی انسان ها براساس شاخصه های روانشناسی فراهم می شود.وی درموردتبعات ناشی ازتحمیل واجبار در تبلیغات دینی به عدم کارایی این گونه ابزارها اشاره کرد وگفت:بانشان دادن الگوهای صحیح دینی می توان روحیه مذهبی راپرورش داد.

استاد دانشگاه مشهد افزود:انسان دراجرای احکام وفرامین،پیش ازاجباربه انگیزه مثبت نیاز دارندومسلم است که این انگیزه با زور بدست نمی آید.

منبع:سایت خبرگزاری isna(نمایندگی خراسان رضوی)

مطالعه تاثیر صدای اذان بر کودکان بین سنین ۶تا۸سال براساس جنبه شناختی در روانشناسی دین

دیدگاه کارل گوستاویونگ درارتباط بادین

دیدگاه فروید درارتباط بادین

های ,دینی ,انسان ,وی ,دین ,پیام ,تبلیغات دینی ,انسان ها ,دانشگاه مشهد ,درپاسخ به ,که این ,رابه قهقرامی کشاند

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

محصولات چاقی،لاغری،افزایش قد،درمان ریزش مو و ناباروری خانه نو ارائه دهنده انواع خدمات بیمه ای ASIC Miner Tools ناگفته‌های یک بانو The Trinkets وبلاگ آرش ehsan شماره طریقه نصب آرام بند درب