فروید در زندگی علمی وشغلیش فراز ونشیب های زیادی راپشت سرگذاشت.اوبسیار علاقه داشت که راز معماهای جهان رابگشاید.دین ودین داری یکی ازحوزه های کاری فرویدبود.اودرباره بسیاری اززمینه هاومفاهیم دینی،همچون پیدایش دین درزندگی آدمیان،مفهوم خدا،داستان های دینی مانند داستان خلقت هبوط آدم وحوا به تفضیل سخن گفت.او دین را در زندگی آدمیان امری زائدوبرخاسته از ذهن کودکانه بشر می دانست ومی گفت:سرانجام بارشد علمی انسان،بندهای توهم ازپایش باز می شود وخورشید علم همچون فروریزی هیئت بطلیموس،لایه های تار دین رااز اندرون روان آدمی برون خواهد راند.فروید برای بررسی ریشه های دین در زندگی انسان،فرضیه هایی را مطرح کرده وسال ها در تبیین فرضیه های خود کوشید.
ازنظرفروید شباهت زیادی میان فعالیت مردم دیندارورفتار های بیماران روان رنجور وجود دارد.هردو دسته تاکید دارند کارها را به صورت آیینی انجام دهند و در هردو آیین باسرکوبی غرایز اساسی همراه است.فروید دینداری را بر پایه عقده ادیپ و دین ورزی را برمبنای اندیشه پدر-خدا قرار می دهد.
از نظر من می توان گفت که دیدگاهی که فروید در ارتباط بادین داشت این بود که رویکرد روان شناسی را به دین بازکرد وازهمین رو به تدریج دین بانگاه روان شناسی مورد بررسی قرار گرفت.
امروزه روانشناختی فروید به دین در کنار دیگر دیدگاه ها مطرح است. نظر فروید درباره دین ۳جنبه دارد:۱)عقده ادیپ که سازنده بنیادین او در تبیین دین است،۲)پدیده های ویژه دینی مانند مراسم انسان های اولیه وشکل گیری سنت یهود،۳)نگرش منفی فروید به دین
منبع:وینل جونز،ترجمه هاشم رضی،فروید واصول روانکاوی
مطالعه تاثیر صدای اذان بر کودکان بین سنین ۶تا۸سال براساس جنبه شناختی در روانشناسی دین
دین ,های ,فروید ,روان ,زندگی ,بررسی ,به دین ,در زندگی ,عقده ادیپ ,دینی مانند ,روان شناسی
درباره این سایت